4.11.2007
Odpovědi na otázky
Navrhoval jsem stránku, ale zatím nic
Toto je poměrně častý dotaz a často se lidé domnívají, že došlo k penalizaci. Jak jsem již několikrát dříve napsal, je fronta návrhů zahlcena. Jejímu ručnímu zpracování (na kterém je DMOZ postaven) brání nerespektování ani těch nejzákladnějších pravidel u podaných návrhů, se kterými je seznámen každý, kdo návrh podává.
Proto není zpracována řada návrhů (a to ani například z ledna 2007; počet nezařazených odkazů v české části je nyní přes 5600). Starší návrhy byly zahozeny (už jsem tu o tom psal). Nelze se tedy ani automaticky domnívat, že váš odkaz nebyl zařazen z konkurenčních důvodů ani že stránka není kvalitní. Ve většině případů je důvodem k nezařazení dosud nezpracovaný (v případě návrhů starších než listopad 2006 pak zahozený) návrh. Nicméně pokud má někdo nějaké další indicie k tomu, že je jeho návrh záměrně diskriminován je vhodné to oznámit a žádat prošetření: http://report-abuse.dmoz.org/cze/
V současné době nezbývá nežli mít kvalitní návrh, čekat, a spoléhat na náhodu, že ho někdo z editorů vyloví z fronty, kterou jak jsem napsal není za stávajících podmínek efektivní ručně systematicky zpracovávat.
Žádná zpráva se při jakékoliv manipulaci s návrhem standardně nezasílá.
Opakování návrhu
Poslal jsem návrh na zařazení stránek, ale zjistil jsem, že není v pořádku. Co s tím?
Pokud byl proveden jen jeden návrh (v souladu s pravidlem, se kterým musí souhlasit kažný navrhovatel – je to přímo na navrhovací stránce), tak se nic nestane, když pošlete nový, ale již správně provedený – i když se třeba dopustíte drobné chybičky, dá se poměrně snadno poznat, zda se snažíte vyjít vstříc pravidlům.
Pokud i při opakování návrhu porušíte nějaké jasně stanovené pravidlo, zaděláváte si na problém penalizace. Nejde ale zase o nic hrozného – pokud možno správná kategorie, titulek jen skutečný titulek stránek (nic víc), popisek pravdivý, objektivní, nevyzývavý a pokud možno celou větou včetně přísudků – problém je spíše v tom, že je to řadě lidí jedno jak to pošlou.
Neznamená to však, že je možné bez následků návrhy libovolně opakovat!
“Volňásky“ do DMOZu
Ptáte se na opakování akce, kdy jsem vyzval čtenáře blogu, aby vytvořili jakési neoficiální návrhy a slíbil jsem jejich přednostní zpracování – Návrhy do DMOZu trochu jinak. Smyslem akce bylo ukázat, že se dají návrhy zpracovávat, když se pracuje s rozumným materiálem a myslím že to bylo splněno. Obohacen byl i DMOZ, protože přibylo pár odkazů.
Objevují se dotazy na zopakování této akce. Ačkoliv si myslím, že akce byla užitečná, tak jak jsem naznačil výše nemám bohužel čas na její realizaci (musím se věnovat práci, škole a dalším záležitostem). Možná někdy později, nevím.
Blokování konkurence
S tím může být pro navrhovatele docela problém. Výše jsem již napsal, že se řada lidí domnívá, že pouhé nezařazení odkazu je důsledkem bránění zařazování konkurence samotnými editory. Neříkám, že to není vyloučeno, ale ve většině případů se jedná o dosud nezpracované a nebo zahozené návrhy (viz výše).
Rozhodně se musím ohradit proti jakýkoliv tvrzením, ze kterých plyne, že editoři nevpouštějí do katalogu konkurenční stránky nebo že požadují úplatky. Takováto sumarizovaná tvrzení se nezakládají na pravdě, i se na druhou stranu najdou mezi editory jednotlivci, kteří skutečně preferují své stránky před konkurencí – to je pravda, ale proti takovýmto editorům má DMOZ prostředky jak jim v této činnosti zabránit.
Pokud se na základě nějakých indicií (nikoliv jen pouhým nezařazením vašeho odkazu vytrženého z kontextu obsahu kategorie) domníváte, že někdo z editorů nepostupuje spravedlivě, pak je vhodné to oznámit a vaše poznatky předat vyšším editorům, kteří mají oprávnění prošetřovat podezření na zneužití katalogu. Hlášení podezření:
http://report-abuse.dmoz.org/cze/
Problém je v tom, že ze strany navrhovatelů není možné zjistit co se s návrhem děje a tak mohou zneužití potvrdit či vyvrátit jen editoři. Osobně se domnívám, že bohužel není ani účelné za stávajícího stavu systém práce s návrhy více otevírat (byť by bylo hezké, když by to bylo transparentní), ale vzhledem k tomu, že čelíme masovým pokusům o zneužívání katalogu, pak by tato transparentnost dala větší zbraně právě těm, kteří se snaží katalogu využít ve svůj prospěch – právě oni mají už dnes velký podíl na nemožnosti efektivního zpracování fronty návrhů.
Kdo má zájem do toho vidět víc, může se stát editorem. Nebráníme nikomu kdo má zájem pomoci objektivně a nezaujatě rozšiřovat katalog, aby se k nám připojil.
Reakce na konkrétní dotazy či názory
Ovšem mám dojem že v ZMOZ je partička lidí kteří mezi sebe nechtějí nikoho nového a hlavně nemají chuť schvalovat odkazy které by jim mohly konkurovat. Ač si to nemyslím o autorovi těchto myslím si že on by taky v ZMOZ tolik odkazů neměl, pokud by nebyl editorem.
Toto není pravda, noví editoři se přijímají a nikomu se nebráníme (pokud k nám jde s čistým úmyslem pomoci katalogu). Nové editory určitě vítáme!
Co se týče mě a počtu mých odkazů, tak je to samozřejmě pravda – kdybych v DMOZu nebyl tak tam těžko bude tolik mých stránek – ale na druhou stranu by ve DMOZu nejspíše nebyly ani další stránky na stejné téma. Na DMOZu jsou mojí prioritou maličké kategorie ke kterým mám vztah a protože se také zabývám tvorbou stránek, tak tam mám stránky se kterými jsem nějak spojen (a není jich málo). Rozhodně, ale vědomě nebráním konkurenčním stránkám z oboru, kde mám vlastní stránky. Abych byl konkrétní tak se jedná o kategorie Geologie a Králův Dvůr.
Geologie
Králův Dvůr
I když jsem psal, že na DMOZ nemám čas, pak se snažím si najít čas alespoň na tyto kategorie, alespoň tím, že když najdu novou stránku, tak si jí uložím do nezařazených a pak je někdy najednou popíšu a zařadím. Až bude víc času tak se ty kategorie pokusím předělat – určitě geologie by si dnes zasluhovala hlubší rekonstrukci a částečně i reorganizaci.
A takovou možnost mají všichni editoři. Nikomu z editorů nelze zabránit aby si zařadil svoje stránky (pokud patří do kategorie a dají se kvalitativně srovnávat s jinými stránkami v příslušné kategorii). Není však možné ocenit vlastní stránku a všechny stránky se kterými je každý editor propojen je povinen zadat do příslušné interní aplikace.
Můžete se také přidat, zpracovat nějakou kategorii a přidat nové stránky včetně svých pokud splňují příslušné podmínky. Pokud to uděláte spravedlivě, pak není důvod takové editory odmítat nebo zatracovat – akorát je nutné jasně deklarovat (alespoň interně pro vyšší editory) s jakými stránkami jste propojen.
Můj návrh je, aby měl uživatel, který je penalizován NEOPODSTATNĚNĚ nějakou možnost dovolání.
Možnost tady je viz výše. Jak jsem ale napsal, může být problém zjistit, zda je odkaz skutečně penalizován. Kromě toho je i práce editorů v katalogu kontrolována vyššími editory, o čemž jsem měl možnost se sám přesvědčit.
Zařadil jsem do dmozu několik webů a přijat byl pouze jeden (před 3 roky). Dnes už ani do dmozu nezkouším nic vložit, protože váím, že je plný hovad, který nepustí do kategorie nikoho kdo je nepodmázne.... Je možné tento probém nějak řešit v rámci ČR, nebo musím kontaktovat přímo provozovatele DMOZu?
Jak jsem napsal výše, spíše bych věřil, že odkazy nebyly zpracovány. Ta fronta byla fakt šílená. Při havárii serveru v listopadu 2006 se fronta již neobnovovala (jen její poslední část). Nicméně dnes to není o moc lepší, ale ne z toho důvodu že bychom vyžadovali nebo brali úplatky.
V rámci ČR stejně jako i jinde to lze řešit oznámením viz výše a pokud se skutečně jedná o korupci tak bych se dost divil kdyby to oznámení nepomohlo (pokud se předloží nebo vyšetřující editor nalezne jasné důkazy). Nebo když to nepomůže tak si můžete vybrat někoho z vyšších editorů a zkusit napsat jemu: http://www.dmoz.org/edoc/editall.html
Já čekám na několik desítek odkazů, už několik měsíců.
Z výše uvedených skutečností a za stávajících podmínek je bohužel tento stav „normální“ a to v řadě kategorií české části katalogu.
Ano funguje to jinak = nefunguje to skoro vůbec, protože není efektivní s tím pracovat. S frontou návrhů se pracuje náhodně, systematické zpracování není reálné. Hodně záleží na kategorii, tam kde jsou editoři tak to jede, tam kde ne platí to co je napsáno výše.
Ještě jednou se hluboce omlouvám všem, kterým jsem neodpověděl na jejich dotazy. Zároveň prosím aby návrhy na zařazení stránek byly zasílány pouze přes příslušný formulář – sice jak jsem napsal to funguje spíše na náhodě, ale kdyby každý posílal e-mail, tak už by to tuplem nemohlo fungovat.
Když už se chce někdo zeptat proč nebyla stránka zařazena (většinou je to z důvodu zahlcení fronty) pak pište jen v případě, že máte nějaké indicie, že už měl být návrh zpracován – jak jsem napsal, tak některé čekají i víc než rok. I tak musím upozornit, že ne všechny důvody je možné sdělovat (tak aby je nebylo možné zneužít).
Komentáře
Má to smysl? (Pavel Šindelka - WWW) Vloženo 04.11.2007, 19:11:26
Má vůbec ještě smysl podávat jakékoliv návrhy na zařazení jakýchkoliv stránek, když ještě nejsou zpracovány ani návrhy z ledna 2007? Jak je možné, že k takovéto situaci vůbec došlo? Neumím si to vůbec představit, pokud editoři skutěčně průběžně přidávají další stránky. Neuvažuje se o nějakých opatřeních, která by stávající situaci řešila? Přijde mi to dost extrémní :)
Re: Má to smysl? (Pavel Bokr - WWW) Vloženo 04.11.2007, 20:17:11
Pokud bude mít váš návrh velké štěstí, pak to smysl má jinak ... Zkuste se podívat do cílové kategorie jestli je tam editor. Pokud tam je nebo je v některé z nadřazených kategorií, kde má ve správě tak do pár stovek zařazených odkazů, pak bych návrh určitě podal. V opačném případě je to sázka na štěstí - šance tam je, ale záruka není. Když už budete podávat tak pokud možno správně ať šance zvýšíte.
K této situaci nedošlo poprvé. Stále přicházejí nové návrhy. Některé stránky jsou dobré, jiné průměrné a řada z nich také naprosto nevyhovuje. Podobně to můžeme říci i o formě podání návrhu - většina z nich nevyhovuje, některé jsou přijatelné a sem tam se najde návrh, kde se navrhovatel pokusil vyjít vstříc pravidlům pro návrh. Nejvíc komplikují práci snahy o znežití katalogu, tak že se do návrhů dostávají odkazy, které tam nemají co dělat, ale to že jsou nepřijatelné se dá zjistit až po chvilce šetření, kterému se editor musí věnovat. Nakonec se zjistí, že vinou někoho kdo nerespektuje pravidla editor ztratil čas a místo toho mohl zpracovat několik dalších návrhů. Takových stránek není vůbec málo a dost to na nich drhne. Mě osobně nebaví dělat něco co se nakonec ukáže jako zbytečné a řadu mých kolegů také ne.
My prostě hledáme kvalitní stránky na webu. I ty samozřejmě přicházejí do návrhů, ale spolu s nimi tam přicházejí návrhy, které se někdo do DMOZu snaží chtě nechtě protlačit. Tyto skupiny neumíme odlišit, že bychom si nechali jen ty návrhy zaslané v dobrém.
Já když si budu hledat weby sám tak najdu mnohem kvalitnější než jaké posbírám v návrzích a nebudu se zbytečně zabývat něčím co ani nemělo být navrženo.
Návrhy jsou jen jedním zdrojem odkazů - editor je může ale nemusí využít. Editoři si odkazy hledají také sami. Já co mám své kategorie, které jsou mi nejbližší, tak tam jsem si drtivou většinu odkazů našel sám bez návrhů A je to fakt dobrý - netrápím se s tím co kdo chce mít ve DMOZu, ale hledám co chci já doporučit uživatelům.
S opatřeními je to těžké. Zkusil jsem prosadit vysokou přínost na návrhy, protože nesouhlasím s tím, abychom jako editoři dělali otroky někomu komu jsou ukradená naše pravidla (důležitá pro správný chod katalogu). Návrhy, které nerespektovali naše pravidla šly pryč - když jsem měl na to čas tak jsem jich dal stranou přes 2000 - některé úplně, u jiných jsem požádal navrhovatele o opravu. Výsledek - některé špatné šly pryč - ty co zůstaly pak měli větší šanci na zpracování. Také je vidět, že si někteří navrhovatelé vzali naše pravidla k srdci - je to dobře!!!, ale musí všichni.
Osobně se domnívám, že by se muselo najít řešení, které by podporovalo dobré návrhy kvalitních stránek, které katalog potřebuje a maximálně omezovalo snahy o protlačení stránek, které do katalogu nepatří. Jak to udělat zatím nevím.
Extrémní to nepochybně je jak z pohledu z venčí, že zpracování návrhů trvá až roky ale i z pohledu editorů, kdy nás porušování pravidel stojí naprosto zbytečně mnoho času, který by se dal využít efektivněji.
:) (Pavel Šindelka - WWW) Vloženo 04.11.2007, 20:45:34
Díky za objasnění, hned mám o dost lepší představu o tom, jak to funguje. Souhlasím s tím, že návrhy, které nerespektují pravidla nebo jsou neúplné, by měly být hned (nejlépe snad automaticky) vyřazeny. Ona je totiž služba, která reaguje v řádu let, je v dnešním dynamicky se měnícím světě dost nepraktická :)
Každopádně držím palce.
(TonyK - WWW) Vloženo 07.11.2007, 11:05:43
Každému kdo si přeje, aby DMOZ fungoval lépe a flexibilněji můžu doporučit zkusit stát se editorem. Pokud budete mít zájem o některou neobsazenou sekci, tak je to celkem snadné. Sám jsem jím v minulosti byl a můžu potvrdit, že se nejedná o žádný "klub vyvolených", ale o lidi kteří se aktivně snaží posunout DMOZ dopředu.
Paysoft - dobry obchodni model (Petr Ander - WWW) Vloženo 15.01.2008, 13:19:00
DMOZ je sice zahlcen a prakticky stoji, na druhou stranu si nekteri jedinci z toho udelali dobry business.
Treba takovy editor paysoft alias Pavel Kodytek (http://www.dmoz.org.../paysoft.html). V pod nej spadajici sekci si pridal minimalne 5 odkazu (3 odkazy primo na *.paysoft.cz) Dalsi sekce pomijim.
Takze ve vysledku napriklad takova ucetni mini firmicka pani Kodytkove je uvedena v katalogu, ma PR4 (dalsi PR ziskava od dalsich spriznenych webu, ktere jsou v DMOZ), na strankach vesele prodava odkazy i reklamu. Musi z toho byt zajimavy prijem.
Nakonec. pridal editor paysoft vubec nejake jine odkazy nez ty, ktere sam potreboval vypropagovat?
Pokud nemate cas tak si toho vzdejte (standa - WWW) Vloženo 27.03.2008, 14:56:07
Myslim si ze pokud nemate cas se podivat do navrhu stranek uz asi 6 az 12 mesicu (nebo i dele?) tak by bylo asi lepsi pro vsechny pokud by editorem stal nekdo kdo cas ma!!! Tak si toho vzdejte a at editorem bude nekdo jiny.
tvrde slova (Lubu - WWW) Vloženo 06.08.2008, 18:24:14
Nejdem nikoho obranovat ale toto uz boli tvrde slova na toho paysoft-a :-/
(standa - WWW) Vloženo 17.09.2008, 13:55:19
Mozna ze ten pan uze davno neni nazivu? Co tak napsat do DMOZ a pozadat o jineho editora pro kategorie trelobita? Oni na to uricite kaslou... ten katalog je uz davno na sracky! To snad neni mozny, pokud clovek nema cas na neco tak si toho vzdejte a at nekdo jiny dela editora! Do prdele!
Stan se editorem (jackomo - WWW) Vloženo 08.02.2009, 20:26:27
Tak jsem se pokusil prihlasit jako editor, jelikoz se mi projekt libi a myslim, ze by bylo uzitecnejsi nez tady brecet jak se stranky nepridavaji prilozit ruku k dilu. Jenze ouha, zadna legrace. Vyplneni formulare bylo otazkou chvilky. Na to jsem obdrzel email at jen dam odpovedet, aby se overila spravnost adresy uvedene ve formulari a at nemenim predmet ze je tam muj registracni klic, tak jsem to udelal. Za dalsi chvilku jsem mel dalsi email ze to neproslo, jelikoz mam neplatny autentifikacni tiket. Zkusil jsem opetovnou odpoved s vymazanim RE: z predmetu a stejny vysledek. Rikam si: "no nic napisu adminovi", jednoho jsem si nasil, napsal popis problemu v anglictine a dal odeslat - sup: chyba v CGI skriptu, nejde odeslat. To uz zacinam byt nervozni a tak pisi ceskemu editorovi, jenze chyba lavky, je to stejny formular, takze nakonci stejna chyba.
chyba (Oleh Hudyma - WWW) Vloženo 23.03.2009, 11:30:58
Pojem chyby spočívá v tom že v ničem, co je v celku správně!!! něco (pouze mala část)!!! něni v pořádku...
Pokud budu konstatovat fakt, tak při kolapsu mluvit o chybě nemá význam...
Editor (V2nd6k - WWW) Vloženo 13.06.2009, 00:07:40
To jackomo: Mel jsem stejny napad jako ty, ale tusim zadny mail mi ani neprisel:/ Zadna odezva, nic..
A myslim, pokud Google tak prahne po tom, aby byl internet lepsi mistem pro vsechny, melo by se s timhle neco delat..alespon ovlivnit prebirani vysledku z tohohle katalogu, i kdyz pochybuju, ze to globalne bude vubec mozne..a pokud to nekomu sype pekny penizky tak take chtene..imo..
Lidská nespokojenost (Mirek Čambor - WWW) Vloženo 11.01.2010, 22:51:11
Když to tady čtu,tak vidím,že každý jen nadává a peklí.Jen se pane Pavle Bokře držte,když si člověk pročte tento blok,tak zjistí,že to asi není tak jednoduché.A to se musím přiznat,že taktéž patřím k těm,co se chtěli zaregistrovat v DMOZ...Mějte se a hezký den
Přidání komentáře...





